6/19 серпня, в день свята Преображення Господнього, у нашій святій обителі була звершена святкова Божественна літургія.
Святкове Богослужіння очолив намісник архімандрит Іаков. Урочистість Богослужіння підкреслював чудовий спів хору. Священники і прихожани разом піднесли особливу молитву за мир та спокій в Україні.
Після відправи отець Намісник прочитав молитви та окропив святою водою виноград і плоди, які, за традицією освячуються в цей день.
По закінченню архімандрит Іаков в своїй проповіді привітав братію і прихожан зі святом Преображення Господнього.
Преображення Господнє: історія свята, богословське тлумачення, традиції
19 серпня за новим стилем (6 серпня за старим) Свята Православна Церква згадує Преображення Господнє. Це свято встановлене в пам’ять Преображення Господа нашого Ісуса Христа перед учнями на горі Фавор.Історія свята: богослужбові тексти на честь Преображення створювали святі
![прп. Іоанн Дамаскін](https://ci5.googleusercontent.com/proxy/TG16KAdaNKJYp9go0d0by6bGZq7ZnPOVOis1Je8PXzH7L8t_SfK1GTOrfDYKZQnh4NrZFh78SdchfQzWcacl_coO0HvA64U_oy9WOO5d9cBU=s0-d-e1-ft#http://news.church.ua/files/2016/08/ikona_ioann-216x300.jpg)
Преображення Господнє вшановувалося християнами вже в IV столітті. Про це свідчать повчання прп. Єфрема Сирина та свт. Іоанна Златоуста. Існування свята в IV столітті вказує на те, що початок його має відноситись до попередніх трьох століть християнства.
З VII століття дійшло до нас слово на Преображення Господнє прп. Андрія Критського (635-680 рр.). В цьому слові термін «Преображення» розглядається не тільки в догматичному сенсі, а й у сенсі урочистого свята Церкви.
У VIII столітті прп. Іоанн Дамаскін і прп. Косма Маіумський склали ряд стихир і канони, якими Православна Церква прославляє подію свята і нині.
Євангельське оповідання: бесіда пророків з Месією
![Православний монастир на вершині Фавору](https://ci4.googleusercontent.com/proxy/x6UL-0W8KuXObfvpO6oHRUC1r0pvjUKOB1o7xSjvvOTbJuuWoPQnZqeyGBuMaYX6BnA6P9iAczo6GKT3zcntzL0jZosZYBDjvA=s0-d-e1-ft#http://news.church.ua/files/2016/08/004-300x199.jpg)
Про Преображення розповідається в трьох Євангеліях: від Матфея (17: 1-6), Марка (9: 1-8), Луки (9: 28-36).
Євангелісти оповідають, що Господь пророчо сказав: «… Істинно кажу вам, що деякі з тих, які стоять тут, не зазнають смерті, як уже побачать Царство Боже, що прийшло в силі» (Мк. 9: 1). Через шість днів Він узяв трьох своїх найближчих учнів – Петра, Якова та Іоанна – і піднявся помолитися разом з ними на гору. Там під час молитви, як сказано в Євангелії від Матфея (17: 2-9), Він «преобразився перед ними: лице Його засяяло, як сонце, одежа ж Його стала білою, як світло».
![гора Фавор сьогодні](https://ci6.googleusercontent.com/proxy/hj3x1bF4sk9f3RxO5iopqakrRISs8kQWUUyzlWKT8Nf1R99hyzPCj6McFT1zQm-s4i2fdaWE2oXq5HYFHjIDu_3jJMVxe499C0yjcDbkxhp9p83H93utug=s0-d-e1-ft#http://news.church.ua/files/2016/08/0_1187_76a8b854_XL-300x206.jpg)
І з’явилися перед ними старозавітні пророки – Мойсей та Ілія. Потім їх осінила світла хмара й вони почули з неї голос, який говорив: Цей є Син Мій Улюблений, у Котрому Моє благовоління; Його слухайте. Апостоли злякалися і впали на землю, а Іісус підійшов, доторкнувся до них і промовив: Встаньте й не бійтеся. Коли ж учні підняли свої очі, то нікого, крім Іісуса, не побачили.
Господь заборонив їм розповідати про те, що вони побачили до того часу, поки Син Людський не воскресне з мертвих.
Богословське тлумачення: На Фаворі преобразився Ісус Христос – істинний Бог й істинна людина
![site](https://ci3.googleusercontent.com/proxy/XgPS5LdIVP9HmK92Ry530GS_8DKu3-8_ioikd18rcIfJuabjLLUK2_htM_vQdGdQxsQu7GnlLuaiWj_bA57MaMwLu6RUMkg7iA8=s0-d-e1-ft#http://news.church.ua/files/2016/08/site-240x300.jpg)
Ця євангельська подія показує, що в Іісусі Христі з’єднані два єства, тобто природи: божественне і людське. Під час Преображення божественна природа Христа не змінювалася, але з’явилася в Його людській природі. За словами святителя Іоанна Златоуста, воно відбулося, «щоб показати нам майбутнє преображення єства нашого і майбутнє пришестя Христа на хмарах у славі з ангелами».
Символічним є й явлення пророків Мойсея та Ілії. За висловом того ж святого Іоанна Златоуста, «один померлий (ред. – Мойсей) і інший, котрий ще не пізнав смерті, (ред. – Ілія, який вознісся живим на колісниці в небо)», постали для того, щоб показати, що «Христос має владу над життям і смертю, володарює над небом і землею».
Явлення старозавітних пророків
![пророк Ілія](https://ci6.googleusercontent.com/proxy/RMAIcAgrjS6eQGmqPNaVg2lRlFZ_uHa7gD6ISVcgJyP1mZuSkQnwJ7S7utk-cR7PbHwMYY4-bAWv-4z8b5q8YAS6GMs_1SDDpBSq9OWlWSDUlGZH8HPPwNGD0SXB=s0-d-e1-ft#http://news.church.ua/files/2016/08/prorok_ilbj_700-700x975-215x300.jpg)
На горі Фавор Іісусу з апостолами явилися два великих пророки – Мойсей та Ілія. Обидва пророки пізнали Бога на гірських вершинах. Мойсей отримав скрижалі закону з десятьма заповідями на горі Синай (Вих. 31:18). На горі ж Хорив Ілія пізнав Бога не у вітрі, не в землетрусі, а в тихому віянні (3 Цар. 19: 9-12), про що згадується в пареміях – богослужбових читаннях – напередодні свята під час великої вечірні.
Мойсей жив за 1600 років до Різдва Христового, пророк Ілія – за 900 років. У день Преображення апостоли бачили їх живими, а отже побачили і підтвердження слів Господа Іісуса Христа: «Хто вірує в Мене, має життя вічне» (Ін. 6:47)
Традиції: Яблучний Спас
![](https://ci5.googleusercontent.com/proxy/Ikp4xFMArMBnAkMRW62Kc42xXS3C5-sGAkSK-go1v_as6i1xe94V2we2HEjidJvtYI2WsS_zPeKbo6ej-z0E0-wdl5ovdw=s0-d-e1-ft#http://news.church.ua/files/2014/08/IMG_7805.jpg)